paradoxul alegerii

Am discutat aseara despre paradoxul alegerii. Eu nu scriu, de obicei, despre consum si consumerism. Aici. Dar si asta e o poveste. Mai serioasa, deci putin mai ne-elfeasca. Dar putin mai pesti-forma. Si cum precizam ca in loc de pene pe spate, imi cresc solzi pe frunte…

Angoasa postmoderna vine dintr-o sufocare a individului cu branduri. Traiam intr-o lume cu brand. Cred ca ar trebui o Terra cu slogan, dar mai avem vreme s-o repozitionam. Cred.

Intri intr-un magazin. Vrei sa iei ceva. Ai second thoughts „oare in alta parte gaseam mai ieftin”? (apropos de cum unii raspund si la intrebarea asta: daca gasiti altundeva mai ieftin, noi va dam banii napoi). „Oare culoarea asta ma avantajeaza”. ” Oare o sa ma tina perechea asta de pantofi”? etc, etc. Un gest simplu alta data, spun unii, a devenit incarcat de complexitate. Ergo, individul se simte ca si cum ar merge la o intalniri cu sindicatele (buna formulare, magda) cand da iama printre produse. In loc sa se bucure de alegere, se simte sufocat de consecintele acesteia. Publicitarii incearca sa minimizeze sau sa imbrace acesta realitate (cica mai toata lumea sufera de nevroza asta) intr-o imagine cat mai pozitiva: alegem noi pentru  tine. Nu trebuie sa te deplasezi din casa, vine produsul la tine (chiar daca si in aceste conditii trebuie sa treci prin chinul alegerii).

Eu nu sunt asa. Eu nu am probleme de alegere. Intru, vad ceva. Imi place. Platesc. Am iesit. Si gata. Stiu. Sunt superficial si nu inteleg. Sa mori tu?!

Paradoxul alegerii se refera la efectele distructive ale liberului arbitru. Putem sa alegem, dar nu prea suntem capabili. Fara niste mers la doftor si tratat la cap.

E o prostie. Trebuie sa dai dovada de un pic de lejeritate. Si sa fii format (at) inainte sa incepi sa alegi.  Nu?

PS: uite ca am gasit repede si un slogan pt pamant: se umfla

Lasă un răspuns

